REGULAMIN
OGÓLNOPOLSKICH ZAWODÓW RATOWNICZYCH KPP, SOBÓTKA 2026
W RAMACH KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY
§ 1. NAZWA, TERMIN, MIEJSCE ZAWODÓW
-
NAZWA:
ZAWODY RATOWNICZE KPP, SOBÓTKA 2026 -
TERMIN:
09-11 października 2020 r.
Biuro zawodów czynne od godz. 13.00 dnia 9 października 2020 r.
Rozpoczęcie części wykładowej godz. 15.00 dnia 9 października 2020 r. -
ADRES:
Zawody odbędą się na terenie miasta i gminy SOBÓTKA
Adres biura zawodów i części wykładowej I dnia zawodów:
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Janusza Korczaka
ul. Świdnicka 20
55-050 SOBÓTKA
§ 2. CELE
- Zwiększenie wiedzy z zakresu ratownictwa wśród uczestników zawodów, w tym wśród pozorantów,
- Sprawdzenie i podniesienie znajomości standardów postępowania ratowniczego, umiejętności prowadzenia i koordynacji akcji ratowniczych,
- Umożliwienie współzawodnictwa zespołów ratowniczych KPP,
- Integracja społeczności ratowniczej,
- Wyłonienie zwycięskiej drużyny Ratowników KPP,
- Promocja Miasta i Gminy Sobótka.
§ 3. ORGANIZATOR
Fundacja Ratownictwa POSEJDON
ul. Legnicka 65
54-206 Wrocław
KRS 0000452253
REGON: 022085551
NIP: 8943044593
Osoby reprezentujące Organizatora:
Prezes zarządu:
– Kacper Rybak
Członkowie zarządu:
- Andrzej Raczyński
- Kamil Kędzierski
§ 4. WSPÓŁORGANIZATOR
URZĄD MIASTA I GMINY
ul. Rynek 1
55-050 Sobótka
§ 5. PARTNERZY i SPONSORZY
1. TRIAGE SP. Z O.O.
2. Laerdal Medical Poland SP. Z O.O.
3. AEDMAX.PL SP. Z O.O.
https://aedmax.pl/
4. VANTORO Sp. z o.o.
5. TOYOTA Bielany Nowakowski Sp. z o.o.
https://www.toyotanowakowski.pl/
6. RESCUE SP. Z O.O.
https://rescueshop.pl/
7. TTA GROUP SP. Z O.O.
https://ekspedycja.pl/
8. FLYSPOT Aerotunel Sp. z o.o.
9. Winnica i Winiarnia CELTICA
10. Browar WIEŻYCA
11. Machiko Sportswear
12. Strzeblowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Sp. z o.o.
13. KIKGEL Sp. z o.o.
14. NIE MA LIPY - pielęgnacja i wycinka drzew
§ 6. PATRONAT HONOROWY
Zawody odbywają się pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka, Pana Mirosława Jarosza
§ 7. PATRONAT NAUKOWY
Patronat naukowy nad zawodami obejmuje:
MEDYCYNA PRAKTYCZNA SP Z O O SP. K
ul. Rejtana 2, 30-510 Kraków,
KRS 0000470072
NIP 6790044689
www.mp.pl
§ 8. PATRONAT MEDIALNY
Patronat medialny nad zawodami obejmuje:
Elamed Media Group
40-203 Katowice
Al. Roździeńskiego 188C
https://naratunek.elamed.pl/
§ 9. DZIAŁ KIEROWNICZY ZAWODÓW
-
Kierownik Zawodów – Kacper Rybak
-
Przewodniczący Rady Naukowej Zawodów i Sędzia Główny – Wit Zawadzki
-
Wiceprzewodniczący Rady Naukowej i Sędzia Odwoławczy – Andrzej Nabzdyk
-
Koordynator ds.. organizacyjnych – Agnieszka Głowacka
§ 10. KOMISJA SĘDZIOWSKA
-
W skład Komisji Sędziowskiej wchodzą:
-
Sędzia Główny
-
Sędzia Odwoławczy
-
Sędziowie Konkurencji
-
Sędziowie Pomocniczy
-
-
Sędzia Główny określa liczbę sędziów Komisji Sędziowskiej
-
Obsługę Komisji Sędziowskiej zapewnia Biuro Zawodów
§ 11. ZGŁOSZENIA i WARUNKI UCZESTNICTWA W ZAWODACH
-
Podmiot dokonujący zgłoszenia do Zawodów wypełnia formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej organizatora www.fundacjaposejdon.pl (lub www.fundacjaposejdon.org) od godzi. 12.00 dnia 01.08.2020 r. do wyczerpania miejsc.
-
O zapisach na listę zawodników decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą.
-
Po przesłaniu zgłoszenia on-line, Organizator drogą elektroniczną prześle fakturę proforma. Fakturę proforma należy opłacić do 7 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku przesłania płatności w późniejszym czasie niż 7 dni, Organizator nie gwarantuje, że zgłoszenie zostanie przyjęte - w takiej sytuacji pieniądze zostaną zwrócone na konto, z którego dokonano opłaty.
-
Faktury za opłacone uczestnictwo w zawodach Organizator przesyła drogą elektroniczną na podany w zgłoszeniu adres e-mail. Organizator nie przesyła faktur drogą pocztową.
-
Po wpłaceniu opłaty za uczestnictwo w zawodach nie ma możliwości rezygnacji i zwrotu wpłaty za zawody.
-
Istnieje możliwość zmiany danych uczestników zawodów i danych do faktury 1 raz od zapisu poprzez przesłanie nowych danych (od 1 zawodnika do całego składu zawodników) na adres mailowy poczta@fundacjaposejdon.pl. Czas na dokonanie zmian Organizator przewidział do godz. 12.00 dnia 20 września 2020 r. Po tym czasie zmiany nie będą uwzględniane.
-
W zawodach może wziąć udział łącznie do 32 drużyn.
-
Organizator zastrzega możliwość zaproszenia i zapisu drużyn na specjalną listę, spośród organizacji partnerskich dla Organizatora lub dla partnerów Organizatora.
-
W zawodach mogą wziąć udział drużyny, które w swym składzie zgłoszą ratowników kwalifikowanej pierwszej pomocy lub ratowników medycznych.
-
Zakres zadań przewidzianych do punktacji podczas realizacji zadań zawodów mieści się w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy zarówno w kontekście czynności ratowniczych jak również wyposażenia sprzętowego drużyny. Ewentualne wykonanie medycznych działań ratunkowych, przez ratowników medycznych podczas zawodów nie wpłynie w żaden sposób na zwiększenie punktacji drużyny.
-
W zgłoszeniu należy wyznaczyć opiekuna drużyny. Opiekun drużyny zobowiązany jest nadzorować zespół, załatwiać wszelkie sprawy formalne wynikłe w trakcie zawodów itp. Opiekun zobowiązuje się posiadać przy sobie telefon komórkowy z numerem podanym organizatorom przez cały czas trwania zawodów.
-
Kierownikiem zespołu ratowniczego danej konkurencji jest osoba wybrana przez zespół. Pomiędzy poszczególnymi zadaniami kierownikiem może być inna osoba w zależności od ustaleń drużyny, jednak kierownik zespołu musi być wybrany przed konkurencją.
-
Zgłaszając drużynę ratowniczą na zawody należy podać 4 zawodników. Z treści zadań wynikać będzie jednak czy udział brać będą 3 czy 4 osoby z drużyny. Od zawodników zależeć będzie kto będzie brał udział w zadaniu.
-
Zgłoszenie obserwatora drużyny nie jest obowiązkowe. Obserwator jest członkiem drużyny jednak nie może wziąć udziału w żadnym zadaniu jako zawodnik zespołu. Obserwator może być zgłoszony jako opiekun zespołu ratowniczego podczas zgłoszenia. Obserwator może wziąć udział w zawodach tylko i wyłącznie w sytuacji wyłączenia z zawodów jednego zawodnika (przyczyny losowe, zdrowotne itp.). Zawodnik po wyłączeniu/rezygnacji nie może brać udziału w dalszej części konkurencji, nawet jako obserwator.
-
Liczba osób w zespole nie może być większa niż 4 zawodników i 1 obserwator.
-
Drużyny podczas zawodów poruszają się własnymi samochodami pomiędzy poszczególnymi stacjami zawodów. Dopuszczalne są auta prywatne, służbowe, ratownicze, ambulansy. Maksymalna waga samochodu drużyny nie może przekroczyć 3,5 tony DMC.
-
W dniu odbioru pakietu startowego opiekun drużyny ma obowiązek przekazać do biura zawodów kserokopie zaświadczeń uczestników o: ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, dyplomu ratownika medycznego. Brak kopii zaświadczeń skutkuje odsunięciem danego zawodnika od uczestnictwa w zawodach.
-
Wszyscy uczestnicy zawodów mają obowiązek potwierdzić swoją tożsamość własnoręcznym podpisem w biurze zawodów w chwili odbioru pakietu startowego dnia 9 października 2020 r., okazując przy tym dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem.
-
Ratownicy medyczni, którzy chcą otrzymać punkty edukacyjne, proszeni są o przekazanie książki doskonalenia zawodowego do biura zawodów w chwili odbioru pakietów startowych. Organizator zastrzega, że dokonanie wpisu do książki doskonalenia zawodowego po zakończeniu zawodów nie będzie możliwe.
-
Koszt uczestnictwa drużyny (4 osoby) w zawodach wynosi 1100 zł brutto.
-
Koszt uczestnictwa obserwatora drużyny wynosi 450 zł brutto.
§ 12. PROGRAM ZAWODÓW
-
Program zawodów oraz godziny otwarcia biura zawodów są publikowane na stronie internetowej Organizatora.
-
Organizator zastrzega możliwość dokonania zamian w regulaminie oraz w programie zawodów.
§ 13. ŚWIADCZENIA DLA UCZESTNIKÓW
W ramach wpisowego Organizator zapewnia w czasie trwania zawodów:
-
wykłady i ćwiczenia,
-
pokazy sprzętu ratowniczego,
-
zakwaterowanie,
-
wyżywienie,
-
pakiet startowy (m.in. koszulka t-shirt dla wszystkich członków drużyny),
-
zabezpieczenie medyczne,
-
dyplomy uczestnictwa w zawodach,
-
medale i nagrody dla 3 pierwszych miejsc oraz nagrody za zadania specjalne.
§ 14. ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
-
Zawody oparte są o realizację zadań praktycznych i teoretycznych.
-
Zawody odbywają się na drogach publicznych oraz zamkniętych. Startujące zespoły obowiązuje bezwzględne przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.
-
W trakcie zawodów zabronione jest używanie sygnałów świetlno-dźwiękowych z wyjątkiem sytuacji, w których:
-
w opisie zadania znajduje się odpowiednia dyspozycja,
-
ich użycie jest konieczne do zabezpieczenia miejsca zdarzenia podczas konkurencji,
-
zespół w trakcie wykonywania zadania napotkał rzeczywiste zdarzenie zagrożenia życia lub zdrowia, wymagające użycia wyżej wymienionej sygnalizacji, na polecenie sędziego.
-
UWAGA, poruszanie się podczas zawodów samochodem uprzywilejowanym (specjalnym) lub samochodem osobowym bez sygnalizacji świetlno-dźwiękowej w żaden sposób nie wpłynie na punktację zadania.
-
-
Na trasie zawodów mogą się znaleźć patrole Policji mierzące prędkość oraz sprawdzające przestrzeganie przepisów ruchu drogowego lub innych służb posiadających uprawnienia ustawowe do przeprowadzania kontroli.
-
Obowiązuje zakaz spożywania napojów alkoholowych oraz środków odurzających w trakcie rozgrywanych konkurencji. Organizator zastrzega sobie prawo do możliwości kontroli zawartości alkoholu oraz środków odurzających u uczestników. Uczestnicy akceptując regulamin wyrażają zgodę na poddanie się badaniu. Przy badaniu zawartości alkoholu wynik musi wynosić 0,00 promila.
-
Drużyna, w składzie, której chociaż jeden z członków drużyny (także obserwator) będzie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających zostaje wykluczona z udziału w konkurencjach zawodów.
-
Każdy zespół otrzymuje przed startem od Organizatora numer startowy z nazwą drużyny w formie plakietek dla uczestników z imieniem i nazwiskiem oraz w formie naklejki na samochód drużyny do naklejenia w widocznym miejscu.
-
W trakcie zawodów zespoły otrzymają mapki z trasami dojazdu do zadań, informacje o adresie miejsca zdarzenia lub współrzędne GPS.
-
Zespoły zgłaszają się na miejsce startu do zadania na co najmniej 5 minut przed wyznaczonym czasem.
-
Sędziowie udzielają informacji tylko na wyraźną prośbę członków zespołu. Pytania mogą dotyczyć wyłącznie realizowanego zadania.
-
W czasie oceny poszkodowanego (pozorant, manekin) podczas wykonywania zadania, sędzia udziela informacji o parametrach życiowych oraz o stanie pacjenta po wykonaniu procedury/badania przez zawodnika i na wyraźne pytanie zawodnika. Sędzia może także podać informacje o stanie pacjenta bezpośrednio po wykonaniu procedury/badania pacjenta przez zawodnika bez pytania zawodnika lub przekazać informacje, że parametry życiowe i obrażenia są takie jak wyczuwa/bada u osoby poszkodowanej.
-
Załogi zobowiązane są do podporządkowania się poleceniom wydawanym przez sędziów.
-
Punktacja każdego zadania będzie opierać się na tabelach ocen.
-
Klasyfikacja końcowa jest oparta na sumie punktów zdobytych przez zespół podczas wykonywania wszystkich zadań praktycznych i teoretycznych oraz po odjęciu punktów karnych.
-
W przypadku jednakowej liczby pkt. decyduje punktacja uzyskana podczas zadania nr 2 a jeśli to nie przyniesie rozstrzygnięcia z zadania nr 4, następnie 7.
-
Wyposażenie w sprzęt i materiały to standard wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1, zgodny z zapisami “Zasad Organizacji Ratownictwa Medycznego w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym” lipiec 2013, załącznik nr 3, link: https://www.straz.gov.pl/download/1854
Dane ogólne o wyposażeniu minimalnym:-
Torba/plecak R1 z wyposażeniem w tym zestaw do udrażniania dróg oddechowych dla dorosłych jak maski krtaniowe LMA i/lub I-Gel i/lub rurki krtaniowe LTD lub LTS-D,
-
Deska ortopedyczna z pasami i stabilizatorami głowy,
-
Komplet (14 sztuk) szyn Kramera.
-
-
Dopuszczalne jest posiadanie sprzętu dodatkowego (np. materac próżniowy i nosze nożycowe jako alternatywa dla deski ortopedycznej) jednak posiadanie sprzętu dodatkowego stanowi jedynie ułatwienie dla drużyny i nie wpływa na dodatkową punktację.
-
W przypadku braku wyposażenia koniecznego do przeprowadzenia zadania, zespół nie otrzymuje punktów za tę część zadania, która wymaga użycia danego wyposażenia.
-
Sprzęt konieczny do wykonania zadania (np. Defibrylator treningowy AED), wykraczający poza wymagania z punktu 17 zapewnia Organizator.
-
Zabrania się używania urządzeń do mechanicznej kompresji klatki piersiowej.
-
Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za uszkodzenie, pozostawienie lub utratę sprzętu będącego wyposażeniem drużyny oraz rzeczy osobistych przez zespół w trakcie oraz po zakończeniu realizacji zadań.
-
W miejscu zadania (w oznaczonym terenie) znajdować się mogą jedynie zespoły biorące udział w zawodach, pozoranci, osoby zaproszone przez Organizatorów (min. media) oraz sędziowie.
-
Jedynie obserwator drużyny może wykonywać zdjęcia i filmy drużyny podczas zawodów pod warunkiem uzyskania odpowiedniego pozwolenia ze strony sędziów danej stacji. Tym samym zabrania się wykonywania zdjęć lub filmów przez pozostałych członków załogi podczas zawodów.
-
Obserwator drużyny nie może pomagać zespołowi w przenoszeniu ekwipunku na miejsce zadania. W czasie realizacji zadania obserwator nie może w żadnej formie nawiązywać kontaktu z zespołem, któremu towarzyszy. Dopuszcza się używanie kamery video lub aparatu fotograficznego przez obserwatora drużyny pod warunkiem uzyskania odpowiedniego pozwolenia od sędziów zadania. Obserwator podczas filmowania i/lub fotografowania drużyny musi znajdować się w miejscu wskazanym przez sędziów. Zarejestrowany zapis video lub dokumentacja fotograficzna nie może być podstawą zmiany decyzji sędziowskich i wnoszenia Protestów.
-
W przypadku niedopełnienia powyższych punktów zespół zostanie ukarany przyznaniem punktów karnych do dyskwalifikacji włącznie.
-
Wszelkie działania medyczne i techniczne podczas realizacji zadań zawodów należy wykonywać tak jak w rzeczywistej sytuacji, chyba, że sędzia zadecyduje inaczej i np. pozwoli skrócić/ograniczyć działanie zespołu.
-
Konkurencje będą oceniane wg wytycznych:
-
Europejskiej Rady Resuscytacji na rok 2015, w tym: BLS AED (resuscytacja krążeniowo oddechowa dzieci i dorosłych oraz automatyczna defibrylacja zewnętrzna, wytyczne COVID-19),
-
Postępowanie w obrażeniach ciała w opiece przedszpitalnej (9 edycja ITLS).
-
-
Każdy zespól zobowiązany jest posiadać urządzenie nawigacyjne GPS z możliwością nawigacji wg współrzędnych geograficznych.
-
Dodatkowe informacje (nie zawarte w regulaminie) będą rozpatrywane przez Sędziego Głównego i Kierownika Zawodów.
§ 15. KONKURENCJE / ZADANIA
-
Na wykonanie każdego zadania wyznaczono określony czas (najczęściej 10-15 min). Na 2 minuty przed końcem zadania sędzia poinformuje o tym załogę. Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie zadania (po ustalonym znaku sędziego) zespół opuszcza miejsce zdarzenia niezależnie od zaawansowania wykonanych czynności ratowniczych.
-
Czas zadania jest liczony od momentu przybycia na miejsce zadania po komendzie sędziego „czas start”.
-
Czas pobytu zespołu na miejscu zadania może być krótszy od maksymalnego w przypadku:
-
wypełnienia wszystkich czynności zaplanowanych w zadaniu, o czym decyduje kierownik zespołu,
-
osiągnięcia końcowego punktu zadania (zależnie od konstrukcji zadania).
-
-
Realizacja konkurencji może być przerwana przez sędziego w każdym momencie, jeśli postępowanie zespołu stworzy sytuację niebezpieczną (dla siebie lub innych osób uczestniczących w zadaniu), w sytuacji ukończenia czasu trwania konkurencji lub w sytuacji zakończenia scenariusza.
-
Realizacja zadania może być także przerwana w sytuacji wystąpienia zewnętrznego zagrożenia (np. burza, silny wiatr lub inne nieprzewidywalne zdarzenie).
-
Spóźnienie na miejsce wykonywania zadania przekraczające 5 minut ponad dopuszczalny limit powoduje dyskwalifikację spóźnionego zespołu na danym punkcie. Jeśli spóźnienie wynika z winy Organizatorów lub nagłego zdarzenia losowego, punkt ten nie ma zastosowania.
-
Organizator zastrzega możliwość wprowadzenia zadań szkoleniowych nie podlegających generalnej klasyfikacji.
-
Organizator zastrzega możliwość wprowadzenia dodatkowych klasyfikacji dotyczących zadań specjalnych lub technicznych (nagrody specjalne dla zwycięzców).
§ 16. PROTESTY
-
Opiekun drużyny składa Protest pisemnie do Sędziego Konkurencji i/lub do Sędziego Głównego, niezwłocznie po zakończeniu startu swojej załogi.
-
Za złożenie Protestu pobierana jest opłata w wysokości 500 zł.
-
Komisja Odwoławcza składa się Sędziego Głównego oraz Sędziego Odwoławczego, którzy rozpatrują Protest konsultując kwestie z Sędziami Konkurencji, których dotyczy Protest. Decyzja Komisji Odwoławczej jest ostateczna.
-
Komisja Odwoławcza ma prawo przywrócić odebrane punkty, gdy:
-
przerwanie konkurencji nastąpiło z przyczyn leżących po stronie Organizatora,
-
zostanie uznany Protest dotyczący przebiegu lub prowadzenia konkurencji.
-
§ 17. KLASYFIKACJA
-
Zawdy wygrywa zespół, który uzyska największą ilość punktów.
-
Konkurencję Specjalną wygrywa najlepsza załoga wg zasad określonych dla konkurencji specjalnej.
-
Ogłoszenie wyników i nagrodzenie zwycięzców nastąpi podczas ceremonii zakończenia zawodów dnia 11 października 2020 r. na Rynku w Sobótce.
§ 18. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Zawody Ratownicze KPP odbywają się cyklicznie raz na rok.
-
Termin kolejnych zawodów jest ustalany i ogłaszany drugiego dnia zawodów podczas kolacji integracyjnej i niezwłocznie umieszczany na stronie internetowej Organizatora.
-
Zawody odbywają się na terenie Miasta i Gminy Sobótka.
-
Uczestnicy biorą udział w zawodach na własną odpowiedzialność, mając świadomość zagrożeń.
-
Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za szkody i wypadki spowodowane przez uczestników zawodów.
-
Uczestnicy zawodów zobowiązani są do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu, a opiekunowie drużyn są odpowiedzialni za dyscyplinę załóg w czasie zawodów.
-
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w Regulaminie, o czym uczestnicy zostaną poinformowani.
-
Organizator zastrzega możliwość odwołania zawodów z uwagi na możliwe wprowadzenie przez Rząd ograniczeń kontaktów i spotkań w sytuacji zwiększenia zachorowalności na COVID-19, inne choroby zakaźne lub inne zdarzenia niezależne od woli Organizatora i stanowiące tzw. siłę wyższą.
-
W przypadku odwołania lub przeniesienia zawodów na inny termin, drużyny będą miały do wyboru rezygnację z zawodów i zwrot wpłaconej kwoty za uczestnictwo lub przeniesienie zgłoszenia na nowy termin zaproponowany przez Organizatora.